Silniki TRX - docieranie, regulacja i ustawienia
Lewe powietrze - usuwanie nieszczelności w silnikach
Silniki - większa żywotność sprzęgła
Revo i T-Maxx - regulacja 2 biegu w skrzyni biegów
Do docierania silników TRX używamy paliwa o zawartości nitro w przedziale
20% do 25% i oleju o zawartości
do 11%. Na naszym rynku polecam paliwa: Tornado, Meccamo, Byron, Merlin,
Jet's, Pelikan. Nie polecam paliw producenta Model Technics do
silników Traxxasa bo nie. Po dotarciu silnika używamy najlepiej tego samego
paliwa na jakim docieraliśmy silnik. Ważne
również aby paliwo było nowe (żaden leżak magazynowy nawet roczny), a gdy
paliwa nie używamy dłuższy czas wtedy należy je przechowywać w ciemnym i suchym miejscu szczelnie
zakręcone.
PROCEDURA DOCIERANIA
Docieranie silnika przeprowadzamy przez 5 pierwszych
baków jeżdżąc modelem.
Jeżeli to możliwe, unikajmy docierania w temperaturach
poniżej 5C bądź powyżej 30C, zalecam docieranie w temperaturach powyżej
15C.
Uważajmy na poziom paliwa w baku. Nie dopuszczajmy do
sytuacji aby silnik zgasł z powodu braku paliwa w baku. Wypalanie
resztek paliwa w baku powoduje nam zubożenie się mieszanki paliwa co
prowadzi do szybszego spalenie świecy i wyższych temperatur osiąganych
przez nasz silnik.
Proponuje gasić silnik poprzez energiczne i szybkie
przyłożenie palca wskazującego od spodu podwozia na obracające się
koło zamachowe silnika. Gwarantuje że nie poparzymy palca, a jest to
najlepszy sposób na gaszenie silnika co przy okazji ma wpływ na dłuższą
żywotność świec, które nie są tanie.
Używać świec tylko z długim gwintem !!. Stosujemy
oryginalne świece Traxxasa 3232X
ale równie dobre rezultaty można uzyskać przy użyciu świec McCoY-59,
Duratraxx LR3, OS LC3, O'Donnell 0D077
Pierwsze odpalenie
Producent zaleca pierwsze odpalenie silnika wykonywać
w temperaturze 21C ale jak wiadomo nie zawsze mamy taką temperaturę albo i
zbliżoną więc musimy mieć tą świadomość że w innych temperaturach,
a najbardziej tych w granicach 5C może być utrudnione pierwsze odpalenie
naszego silnika oraz możemy doprowadzić do szybszego uszkodzenia silnika
spowodowane ciaśniejszym spasowaniem tłoka z cylindrem (rozszerzalność
temperaturowa - lekcje fizyki się kłaniają w wielkim skrócie) gdzie najsłabszym
ogniwem na którym są największe naprężenia silnika jest korbowód.
1. Włączamy radio.
2. Upewnijmy się że gaz jest w pozycji neutralnej.
3. Wkładamy EZ w tylną ściankę modelu i naciskamy
czerwony guzik i patrzymy jak paliwo powoli wężykiem porusza się w
stronę gaźnika. Jeżeli paliwo nam nie płynie wężykiem należy
wtedy zatkać rurę wydechową i naciskamy czerwony guzik. Gdy
paliwo nam już dojdzie do gaźnika odtykamy rurę. Silnik po chwili
powinien odpalić.
Przystępujemy do procesu Docierania
1 BAK
1. Jeździmy bez karoserii.
2. Procedura jazdy: Jeździmy na 1/4 gazu przez 2 sekundy
po czym hamujemy i po 2 sekundach znowu jedziemy i tak na okrągło.
3. Patrzymy czy leci niebieski dym z rury. Jeżeli go nie
ma wzbogacamy mieszankę paliwa o 1/4 obrotu odkręcając High Speed.
4. Gdy paliwo w baku zaczyna nam się powoli kończyć
gasimy silnik.
5. Czekamy 15 minut na ostygnięcie silnika.
2 BAK
1. Jeździmy z karoserią.
2. Procedura jazdy: Jeździmy na 1/2 gazu przez 2 sekundy
po czym hamujemy i po 2 sekundach znowu jedziemy i tak na okrągło.
3. Gdy paliwo w baku zaczyna nam się powoli kończyć
gasimy silnik i czekamy 15 minut na ostygnięcie
silnika.
3 BAK
1. Jeździmy z karoserią.
2. Procedura jazdy: Jeździmy na 1/2 gazu przez 3 sekundy
po czym hamujemy i po 2 sekundach znowu jedziemy i tak na okrągło.
3. Gdy paliwo w baku zaczyna nam się powoli kończyć
gasimy silnik ale już nie musimy czekać na
ostygnięcie silnika.
4 BAK
1. Procedura jazdy: Jeździmy całym gazem przez 3 sekundy
po czym hamujemy i po 2 sekundach znowu jedziemy i tak na okrągło.
2. Obserwujemy czy leci nam dym z rury.
3. Gdy paliwo w baku zaczyna nam się powoli kończyć
gasimy silnik ale już nie musimy czekać na
ostygnięcie silnika.
5 BAK
1. Procedura jazdy: Dodajemy gazu przez 3 sekundy, a następnie
trzymamy przez 2 sekundy maksymalnie gaz po czym hamujemy i po 2
sekundach znowu powtarzamy wcześniejszą procedurę.
2. Gdy paliwo w baku zaczyna nam się powoli kończyć
gasimy silnik. Koniec procedury docierania.
Regulacja silników TRX
KROK 1
Regulacja HIGH-SPEED NEEDLE
Najważniejszy element regulacyjny gaźnika, śrubka high-speed needle reguluje
dopływ paliwa do silnika. Regulacje silnika zaczynamy od rozgrzania silnika
do temperatury przynajmniej 90C. Do pomiaru używamy termometrów
bezprzewodowych bądź przewodowych.
Większość silników pracuje optymalnie w zakresie temperatur 120C do 135C.
Im niższa temperatura pracy silnika tym jego słabsze osiągi co prowadzi
również do dużo szybszego zużycia elementów. Aby wzbogacić mieszankę (zwiększyć dawkę
paliwa) odkręć śrubkę HSN w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Kręć zgodnie z obrotem ruchu wskazówek zegara gdy mieszanka paliwa jest
za bogata.
|
Ustawienia low-speed needle nie muszą być tak często regulowane jak high-speed needle. Kiedy ustawiamy low-speed needle, ściskamy przewód paliwowy i słuchamy silnika; obroty silnika powinny delikatnie wzrosnąć po czym silnik nam się wyłączy. |
KROK 2
Regulacja low-speed needle
Teraz jeżeli już ustawiliśmy high-speed needle, możemy
się zabrać za śrubkę low-speed needle. Regulacja ta jest dużo prostsza
i robiona bez karoserii na modelu. Najpierw jeździmy naszym modelem i
rozgrzewamy nasz silniczek po czym zatrzymuje przy sobie model bez wyłączenia
silnika i ściągamy budę. Kiedy mamy przy sobie włączony model zaciskamy
palcem jak na zdjęciu wężyk paliwowy aż do momentu zgaśnięcia silnika.
Jeżeli śrubka low-speed needle jest ustawiona prawidłowo, obroty silnika
powinny powoli wzrosnąć i po chwili zmaleć aż do zgaśnięcia silnika do
około 3 - 4 sekund. Jeżeli silnik momentalnie zgaśnie, mieszanka
low-speed jest za uboga, a gdy silnik nam pracuje dłużej niż 5 sekund aż
do całkowitego zgaśnięcia - mieszanka jest za bogata. Ustawienia
low-speed needle nie potrzebują tak częstych regulacji jak high-speed
needle. Jeżeli uporaliśmy się już z powyższymi regulacjami na samym końcu
zabieramy się za regulacje idle screw aby utrzymać silnik w zakresie jałowych
obrotów. Zubożenie ustawień low-speed spowoduje podniesienie obrotów na
niskich, a wzbogacenie doprowadzi adekwatnie do obniżenia obrotów na
niskich obrotach.
Gdzie znajdują się owe śrubki?
Na pewno słyszeliście o tych wszystkich śrubkach
gaźnika high-speed i low-speed , lecz nie jesteście pewni która jest która:)
Tak więc zobaczcie: widzicie po prawej stronie gaźnika gdzie wchodzi
paliwo? To jest high-speed needle. Śrubka low-speed needle i idle screw mogą
być trudniejsze do znalezienia, zależnie jak wasz gaźnik jest usytuowany
w silniku. Low-speed needle zazwyczaj znajduje się centralnie w ramieniu
wysuwającego się tłoczka gaźnika. Idle screw w gaźniku znajduje się na
przodzie gaźnika poniżej i obok śrubki regulacyjnej High Speed.
Tutaj widzimy dokładnie
każde z poszczególnych śrubek. High-speed needle jest u góry z prawej,
low-speed needle jest po lewej centralnie w ramieniu gaźnika ,a idle
screw jest poniżej High-speed
KROK 3
Regulacja Idle
Należy pamiętać o regulacji low-speed needle przed kręceniem
idle screw.
Po regulacji high- i low-speed needles, możesz się
zabrać do regulacji idle. Najprościej, szukamy odpowiednich obrotów jałowych
silnika, kiedy to model nam stoi na postoju i sprzęgło zaczyna powoli łapać
zębatkę atakującą silnika wprawiając w niewielkie obroty koła modelu
bez dodawania gazu oczywiście:) Jeżeli śrubka Idle jest za bardzo wkręcona
HIGH IDLE model zaczyna nam sam jechać i są to złe objawy ustawienia gdyż
sprzęgło nam zaczyna dość mocno łapać zębatkę odbierającą, gdy
Idle jest zbyt wykręcona LOW IDLE i szczelina jest minimalna silnik będzie
nam gasł co chwile. Śrubką kręcimy raczej na słuch zaczynając raczej
od ustawienia szczeliny 2mm i odkręcamy powoli aż do osiągnięcia
minimalnego łapania sprzęgła:)
Wpływ różnych warunków atmosferycznych na regulacje silnika |
||
Tabela poniżej przedstawiająca regulację śrubki HSN przy różnych warunkach atmosferycznych. |
||
Wyższa temperatura powietrza | Zuboż | wkręć |
Niższa temperatura powietrza | Wzbogać | odkręć |
Większa wilgotność powietrza | Zuboż | wkręć |
Mniejsza wilgotność powietrza | Wzbogać | odkręć |
Większe ciśnienie powietrza | Wzbogać | odkręć |
Mniejsze ciśnienie powietrza | Zuboż | wkręć |
Wyższa wysokość n.p.m. | Zuboż | wkręć |
Niższa wysokość n.p.m. | Wzbogać | odkręć |
Wyższa zawartość nitro w paliwie | Wzbogać | odkręć |
Niższa zawartość nitro w paliwie | Zuboż | wkręć |
Większa ilość oleju w paliwie | Zuboż | wkręć |
Niższa ilość oleju w paliwie | Wzbogać | odkręć |
Cieplejsza świeca | Wzbogać | odkręć |
Zimniejsza świeca | Zuboż | wkręć |
Ustawienia fabryczne silników TRX
High-Speed needle |
![]() |
Silniki spalinowe TRX: Ustawienie fabryczne śrubki regulacji wysokich obrotów HSN to 4 obroty wykręcone od pozycji zamkniętej. |
Low-Speed Needle |
|
Ustawienie fabryczne śrubki regulacji paliwa niskich obrotów czyli LSN to pozycja śrubki w takim położeniu, w którym powierzchnia łba śrubki jest na równi z krawędzią gaźnika pokazaną strzałką. Drugi sposób to wkręcenie śrubki do oporu i odkręcenie o 1.5 do 1.75 obrotu. |
Idle Stop Screw |
Idle Gap |
![]() |
![]() |
Śrubka Idle Stop Screw reguluje nam obroty jałowe na postoju bez wpływu na podawaną mieszankę paliwa. | Ustawieniem fabrycznym tej śrubki jest szczelina od 0,7mm do 1mm pokazana strzałką na rysunku. |
Copyright © 2004 - 2021 prorevo.pl All rights reserved.