Koła

Tuning

Serwis

Mugen

Revo

E-Revo

 

  • Silniki TRX - docieranie, regulacja i ustawienia

  • Lewe powietrze - usuwanie nieszczelności w silnikach

  • Silniki - większa żywotność sprzęgła

  • Revo i T-Maxx - regulacja 2 biegu w skrzyni biegów

 

Do docierania silników TRX używamy paliwa o zawartości nitro w przedziale 20% do 25% i oleju o zawartości do 11%. Na naszym rynku polecam paliwa: Tornado, Meccamo, Byron, Merlin, Jet's, Pelikan. Nie polecam paliw producenta Model Technics do silników Traxxasa bo nie. Po dotarciu silnika używamy najlepiej tego samego paliwa na jakim docieraliśmy silnik. Ważne również aby paliwo było nowe (żaden leżak magazynowy nawet roczny), a gdy paliwa nie używamy dłuższy czas wtedy należy je przechowywać w ciemnym i suchym miejscu szczelnie zakręcone.


    PROCEDURA DOCIERANIA

    Docieranie silnika przeprowadzamy przez 5 pierwszych baków jeżdżąc modelem.
    Jeżeli to możliwe, unikajmy docierania w temperaturach poniżej 5C bądź powyżej 30C, zalecam docieranie w temperaturach powyżej 15C.
    Uważajmy na poziom paliwa w baku. Nie dopuszczajmy do sytuacji aby silnik zgasł z powodu braku paliwa w baku. Wypalanie resztek paliwa w baku powoduje nam zubożenie się mieszanki paliwa co prowadzi do szybszego spalenie świecy i wyższych temperatur osiąganych przez nasz silnik.
    Proponuje gasić silnik poprzez energiczne i szybkie przyłożenie palca wskazującego od spodu podwozia na obracające się koło zamachowe silnika. Gwarantuje że nie poparzymy palca, a jest to najlepszy sposób na gaszenie silnika co przy okazji ma wpływ na dłuższą żywotność świec, które nie są tanie.
    Używać świec tylko z długim gwintem !!. Stosujemy oryginalne świece Traxxasa 3232X ale równie dobre rezultaty można uzyskać przy użyciu świec McCoY-59, Duratraxx LR3, OS LC3, O'Donnell 0D077

Pierwsze odpalenie

    Producent zaleca pierwsze odpalenie silnika wykonywać w temperaturze 21C ale jak wiadomo nie zawsze mamy taką temperaturę albo i zbliżoną więc musimy mieć tą świadomość że w innych temperaturach, a najbardziej tych w granicach 5C może być utrudnione pierwsze odpalenie naszego silnika oraz możemy doprowadzić do szybszego uszkodzenia silnika spowodowane ciaśniejszym spasowaniem tłoka z cylindrem (rozszerzalność temperaturowa - lekcje fizyki się kłaniają w wielkim skrócie) gdzie najsłabszym ogniwem na którym są największe naprężenia silnika jest korbowód.

1. Włączamy radio.
   2. Upewnijmy się że gaz jest w pozycji neutralnej.
   3. Wkładamy EZ w tylną ściankę modelu i naciskamy czerwony guzik i patrzymy jak paliwo powoli wężykiem porusza się w stronę gaźnika. Jeżeli paliwo nam nie płynie wężykiem należy wtedy zatkać rurę wydechową  i naciskamy czerwony guzik. Gdy paliwo nam już dojdzie do gaźnika odtykamy rurę. Silnik po chwili powinien odpalić.

Przystępujemy do procesu Docierania

 
    1 BAK
1. Jeździmy bez karoserii.
2. Procedura jazdy: Jeździmy na 1/4 gazu przez 2 sekundy po czym hamujemy i po 2 sekundach znowu jedziemy i tak na okrągło.
3. Patrzymy czy leci niebieski dym z rury. Jeżeli go nie ma wzbogacamy mieszankę paliwa o 1/4 obrotu odkręcając High Speed.
4. Gdy paliwo w baku zaczyna nam się powoli kończyć gasimy silnik.
5. Czekamy 15 minut na ostygnięcie silnika.

 
     2 BAK
1. Jeździmy z karoserią.
2. Procedura jazdy: Jeździmy na 1/2 gazu przez 2 sekundy po czym hamujemy i po 2 sekundach znowu jedziemy i tak na okrągło.
3. Gdy paliwo w baku zaczyna nam się powoli kończyć gasimy silnik i czekamy 15 minut na ostygnięcie silnika.

  
    3 BAK
1. Jeździmy z karoserią.
2. Procedura jazdy: Jeździmy na 1/2 gazu przez 3 sekundy po czym hamujemy i po 2 sekundach znowu jedziemy i tak na okrągło.
3. Gdy paliwo w baku zaczyna nam się powoli kończyć gasimy silnik ale już nie musimy czekać na ostygnięcie silnika.

  
    4 BAK
1. Procedura jazdy: Jeździmy całym gazem przez 3 sekundy po czym hamujemy i po 2 sekundach znowu jedziemy i tak na okrągło.
2. Obserwujemy czy leci nam dym z rury.
3. Gdy paliwo w baku zaczyna nam się powoli kończyć gasimy silnik ale już nie musimy czekać na ostygnięcie silnika.

  
    5 BAK
1. Procedura jazdy: Dodajemy gazu przez 3 sekundy, a następnie trzymamy przez 2 sekundy maksymalnie gaz po czym hamujemy i po 2 sekundach znowu powtarzamy wcześniejszą procedurę.
2. Gdy paliwo w baku zaczyna nam się powoli kończyć gasimy silnik. Koniec procedury docierania.

 

Regulacja silników TRX

KROK 1
Regulacja HIGH-SPEED NEEDLE


    Najważniejszy element regulacyjny gaźnika, śrubka high-speed needle reguluje dopływ paliwa do silnika. Regulacje silnika zaczynamy od rozgrzania silnika do temperatury przynajmniej 90C. Do pomiaru używamy termometrów bezprzewodowych bądź przewodowych.

   Większość silników pracuje optymalnie w zakresie temperatur 120C do 135C. Im niższa temperatura pracy silnika tym jego słabsze osiągi co prowadzi również do dużo szybszego zużycia elementów. Aby wzbogacić mieszankę (zwiększyć dawkę paliwa) odkręć śrubkę HSN w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Kręć zgodnie z obrotem ruchu wskazówek zegara gdy mieszanka paliwa jest za bogata.


Ustawienia low-speed needle nie muszą być tak często regulowane jak  high-speed needle. Kiedy ustawiamy low-speed needle, ściskamy przewód paliwowy i słuchamy silnika; obroty silnika powinny delikatnie wzrosnąć po czym silnik nam się wyłączy.

KROK 2
Regulacja low-speed needle

    Teraz jeżeli już ustawiliśmy high-speed needle, możemy się zabrać za śrubkę low-speed needle. Regulacja ta jest dużo prostsza i robiona bez karoserii na modelu. Najpierw jeździmy naszym modelem i rozgrzewamy nasz silniczek po czym zatrzymuje przy sobie model bez wyłączenia silnika i ściągamy budę. Kiedy mamy przy sobie włączony model zaciskamy palcem jak na zdjęciu wężyk paliwowy aż do momentu zgaśnięcia silnika. Jeżeli śrubka low-speed needle jest ustawiona prawidłowo, obroty silnika powinny powoli wzrosnąć i po chwili zmaleć aż do zgaśnięcia silnika do około 3 - 4 sekund. Jeżeli silnik momentalnie zgaśnie, mieszanka low-speed jest za uboga, a gdy silnik nam pracuje dłużej niż 5 sekund aż do całkowitego zgaśnięcia - mieszanka jest za bogata. Ustawienia low-speed needle nie potrzebują tak częstych regulacji jak high-speed needle. Jeżeli uporaliśmy się już z powyższymi regulacjami na samym końcu zabieramy się za regulacje idle screw aby utrzymać silnik w zakresie jałowych obrotów. Zubożenie ustawień low-speed spowoduje podniesienie obrotów na niskich, a wzbogacenie doprowadzi adekwatnie do obniżenia obrotów na niskich obrotach.


Gdzie znajdują się owe śrubki?

    Na pewno słyszeliście o tych wszystkich śrubkach gaźnika high-speed i low-speed , lecz nie jesteście pewni która jest która:) Tak więc zobaczcie: widzicie po prawej stronie gaźnika gdzie wchodzi paliwo? To jest high-speed needle. Śrubka low-speed needle i idle screw mogą być trudniejsze do znalezienia, zależnie jak wasz gaźnik jest usytuowany w silniku. Low-speed needle zazwyczaj znajduje się centralnie w ramieniu wysuwającego się tłoczka gaźnika. Idle screw w gaźniku znajduje się na przodzie gaźnika poniżej i obok śrubki regulacyjnej High Speed.

 
Tutaj widzimy dokładnie każde z poszczególnych śrubek. High-speed needle jest u góry z prawej, low-speed needle jest po lewej centralnie w ramieniu gaźnika ,a  idle screw jest poniżej High-speed
    
    
    KROK 3

Regulacja Idle


  

Należy pamiętać o regulacji low-speed needle przed kręceniem idle screw. 

   
Po regulacji high- i low-speed needles, możesz się zabrać do regulacji idle. Najprościej, szukamy odpowiednich obrotów jałowych silnika, kiedy to model nam stoi na postoju i sprzęgło zaczyna powoli łapać zębatkę atakującą silnika wprawiając w niewielkie obroty koła modelu bez dodawania gazu oczywiście:) Jeżeli śrubka Idle jest za bardzo wkręcona HIGH IDLE model zaczyna nam sam jechać i są to złe objawy ustawienia gdyż sprzęgło nam zaczyna dość mocno łapać zębatkę odbierającą, gdy Idle jest zbyt wykręcona LOW IDLE i szczelina jest minimalna silnik będzie nam gasł co chwile. Śrubką kręcimy raczej na słuch zaczynając raczej od ustawienia szczeliny 2mm i odkręcamy powoli aż do osiągnięcia minimalnego łapania sprzęgła:)

Wpływ różnych warunków atmosferycznych na regulacje silnika

Tabela poniżej przedstawiająca regulację śrubki HSN przy różnych warunkach atmosferycznych.

  Wyższa temperatura powietrza   Zuboż wkręć
  Niższa temperatura powietrza   Wzbogać odkręć
  Większa wilgotność powietrza   Zuboż wkręć
  Mniejsza wilgotność powietrza   Wzbogać odkręć
  Większe ciśnienie powietrza   Wzbogać odkręć
  Mniejsze ciśnienie powietrza   Zuboż wkręć
  Wyższa wysokość n.p.m.   Zuboż wkręć
  Niższa wysokość n.p.m.   Wzbogać odkręć
  Wyższa zawartość nitro w paliwie   Wzbogać odkręć
  Niższa zawartość nitro w paliwie   Zuboż wkręć
  Większa ilość oleju w paliwie   Zuboż wkręć
  Niższa ilość oleju w paliwie   Wzbogać odkręć
  Cieplejsza świeca   Wzbogać odkręć
  Zimniejsza świeca   Zuboż wkręć

 

Ustawienia fabryczne silników TRX

High-Speed needle
Silniki spalinowe TRX:
Ustawienie fabryczne śrubki regulacji wysokich obrotów HSN to 4 obroty wykręcone od pozycji zamkniętej.

 

Low-Speed Needle

Ustawienie fabryczne śrubki regulacji paliwa niskich obrotów czyli LSN to pozycja śrubki w takim położeniu, w którym powierzchnia łba śrubki jest na równi z krawędzią gaźnika pokazaną strzałką. Drugi sposób to wkręcenie śrubki do oporu i odkręcenie o 1.5 do 1.75 obrotu.

 

Idle Stop Screw

Idle Gap

Śrubka Idle Stop Screw reguluje nam obroty jałowe na postoju bez wpływu na podawaną mieszankę paliwa. Ustawieniem fabrycznym tej śrubki jest szczelina od 0,7mm do 1mm pokazana strzałką na rysunku.


Do góry

Copyright © 2004 - 2021 prorevo.pl All rights reserved.