Koła Tuning Serwis modeli Mugen Revo E-Revo

 

Historia przeróbek mojego elektrycznego monster trucka Traxxas E-REVO.

ROK 2010


    Kiedy firma Traxxas wypuściła na rynek pierwszą wersję elektrycznego monstera E-REVO, od razu zabrałem się za przeróbki tego ciekawego i bardzo kontrowersyjnego modelu. Podwozie poddawałem wielu usprawnieniom i modyfikacjom, które znacznie poprawiły osiągi i wytrzymałość całej konstrukcji modelu :)

 Jako napędu głównego postanowiłem użyć regulatora TEKIN RX8 z silnikiem 2250kv na zasilaniu 4s LiPo. Początek modyfikacji układu napędowego to budowa i zamontowanie pierwszej wersji centralnego dyferencjału w skrzyni biegów mojej produkcji PROREVO. Szczegóły tej modyfikacji opisałem tutaj KLIK


 

Porównanie obu dyferencjałów gdzie wspólną ich częścią jest tylko główna zębatka odbiorcza. Zmodyfikowany dyferencjał łatwo rozpoznać :)

    


 

Wszystko pasuje :) Na zdjęciach wszystko ładnie wygląda ale złożenie takiego dyferencjału wymaga odpowiednich materiałów, narzędzi oraz maszyn specjalistycznych potrzebnych do takiej modyfikacji. Jest możliwość zamówienia dyferencjału centralnego mojej produkcji do modelu E-REVO i E-MAXX KLIK


 


    Wzmocnienia tylnej i przedniej części podwozia zapobiega połamaniu płyty podwozia oraz bulkheadów po nieudanych lądowaniach z dużych wysokości oraz zderzeniami z przeszkodami przy dużych prędkościach. Możliwość zamówienia tylnego wzmocnienia KLIK.





 

Montaż zestawu napędowego TEKIN. Nie jest łatwo bo regulator jest innych rozmiarów od oryginalnie montowanego zestawu Castle MMM. Wszystkie gniazda elektryczne trzeba lutować w przypadku zestawów TEKINa. Otwory montażowe silnika T8 również nie pasują pod oryginalne łoże ale troszkę frezowania i silnik ląduje jak najniżej aby obniżyć środek ciężkości.





 

Włącznik regulatora przyklejony.



 

Montaż przewodów sensorów do silnika oraz regulatora do odbiornika.





 

Główna osłona podwozia tylnej półosi między skrzynią biegów a tylnym dyferencjałem posiada szczelinę przez którą wpada sporo kamieni spod przednich kół. W następstwie można uszkodzić ośkę napędową tylnego dyferencjału. Szczelinę można zaślepić chociażby zwykłą gąbką :) która idealnie spełni swoje zadanie jak plastikowa osłona mojego projektu.



 

Przy montażu pojedynczego, mocniejszego serwomechanizmu skrętu zalecam zastosowanie podkładek pod śruby mocujące.



 

Mój projekt tylnych osłon tym razem na stałe przykręconych do dolnych wahaczy RPM 80652. Osłony bardzo dobrze chronią cały tylny układ napędowy z łożyskami i przy okazji zanieczyszczenia łatwiej usunąć z osłony niż wessanych w okolice półosiek napędowych trawy czy patyków, które potrafią uszkodzić przeguby.



 

Zaślepka plastikowa po usunięciu drugiego serwa skrętu.





 

Do mojego E-Revo trafiły dyferencjały 4 satelitowe z modeli klasy truggy w skali 1:8, które zamontować można za pomocą specjalnych obudów nieprodukowanych już przez amerykańską firmę RC-Monster. Koszt seryjnych dyferencjałów z obudowami jak były w sprzedaży to kosztowały 265$, a do tego trzeba dokupić stalowe przekładnie, których też już nie produkują (potrzebne są na model 2 sztuki z czego każda kosztowała po 20$). Tuningiem ode mnie były jedynie w tym przypadku aluminiowe kubki firmy Innovative.

 

 



 

Małe zmiany kosmetyczne w modelu czyli wszystkie przewody umieściłem w oplocie poliestrowym. Zamontowanie na stałe gniazd zasilania oraz montaż radiatora pasywnego na silnik, który delikatnie obniżył temperaturę pracy.

 

 

 

Postanowiłem zamontować czujnik prędkości/obrotów jaki znajduję się w zestawie telemetrii do aparatury DX3S. Czujnik jest zamontowany do obudowy głównej przekładni napędowej, a element widoczny dla czujnika czyli srebrny "znacznik" w tym wypadku został naklejony na zębatkę główną centralnego dyferencjału mojej produkcji. Zaletą tego typu rozwiązania w stosunku do montowania czujnika na zewnątrz jest przede wszystkim taka, że czujnik nam się nie zabrudzi co ma później wpływ na jego wiarygodne wskazania oraz nie musimy "znacznika" za każdym razem naklejać na zębatkę odbiorczą głównej przekładni. Przeróbka polegała na delikatnym powiększeniu otworu w skrzyni biegów znajdującą się pod zaślepką, którą również trzeba było trochę "oskubać" dremelem :) 
    I takim o to sposobem mamy pomiar prędkości modelu lub obrotów na ekranie wyświetlacza aparatury DX3S za pomocą telemetrii :)

 

 

Krótki filmik przedstawiający mój model E-REVO na zawodach, które odbyły się na torze w Marklowicach. Od 2:16 mój model - ZAPRASZAM do oglądania :)

 

ROK 2011 - 2012

Wyfrezowałem nowe mocowanie silnika bo seryjne o grubości 3mm powyginało mi się podczas potężnej kraksy :) Płytka wykonana z aluminium PA13 czyli lotniczego aluminium 7075-T6 o grubości 4mm - seryjne ma grubość 3mm i jest wykonane z odlewu aluminiowego 6061-T3.

 



 

 

Przeróbka całego układu przeniesienia napędu według mojego pomysłu i obok konstrukcji mojego autorstwa dyfra centralnego będzie to jedna z najbardziej czasochłonnych i nowatorskich przeróbek których jestem autorem.

    Czemu przerabiam ? - odpowiedź jest prosta dla mnie samego czyli lubię coś tworzyć nowego oraz znacznie poprawiać konstrukcję natomiast zabieg ten nie jest wymagany bo cały poprzedni sezon przejeździłem na seryjnym przeniesieniu napędu, które zabezpieczyłem centralnym dyferencjałem mojej produkcji i zero awarii układu przeniesienia napędu !! :)

    Stalowe ośki napędowe - co prawda takie ośki produkuje firma Traxxas oraz inne firmy ale niestety ich wytrzymałość w stosunku do ceny seryjnych osiek jest nie opłacalna w zakupie toteż seryjne półosie napędowe wygrywają wytrzymałość/cena.

    Od początku: tylna zwrotnica firmy RPM z zestawu 80562 została przerobiona pod zamontowanie stalowej ośki CVD z modelu Losi XXL, która osadzona w zwrotnicy musiała być na innych rozmiarach łożysk niż seryjne. Oryginalna ośka była osadzona na łożysku zewnętrznym 6x15x5mm a wewnętrznym 12x21x4mm. Ośka stalowa z modelu Losi ma już średnice 8mm pod mocowanie koła hexa jak w typowych modelach truggy toteż zewnętrzne łożysko o wymiarach 8x16x5mm zastąpiło seryjne 6x15x5mm. Wewnętrzne łożysko zwrotnicy również uległo wymianie na dużo większe i wytrzymalsze. Wymieniłem również hexy na produkt renomowanej firmy King Headz. Do tego jeszcze przerobione piny zwrotnic RPM na tytanowe skręcane z jednej strony. 

 

 

 

Do stalowych osiek dokupiłem niezniszczalne kielichy z firmy Rc-monster, centralny kielich to produkt firmy OFNA. 

 
 

Centralne ośki firmy Kershaw Designs.

 
 

Setup zawieszenia przy użyciu zestawu firmy HUDY, na którym ustawiam wszystkie modele w moim serwisie.

    
 

Można zauważyć zmiany jakie poczyniłem w przednim zawieszeniu czyli zwrotnice firmy RD-Racing, które również poddałem małej obróbce aby zmniejszyć promień skrętu oraz zaadoptować ośki z modelu Mugen MBX6T oraz kielichy firmy Rc-Monster



    
 

Wyważanie kół oraz regulacja tłumienia, twardości oraz długości tłoczysk amortyzatorów dla ich jak najlepszej pracy w parze.

    

 

Zmiana aparatury Spektrum DX3S na Sanwa MT-4 z telemetrią. Zamontowany czujnik obrotów przy skrzyni biegów, który odpowiada za prawidłowe wskazania prędkości modelu na ekranie nadajnika.

    

Niestety ten pomiar prędkości okazał się mało wiarygodny toteż zmieniłem czujnik optyczny na czujnik magnetyczny który jest dużo dokładniejszy i nie straszne mu zanieczyszczenia, które powodowały błędne odczyty w przypadku oryginalnego czujnika optycznego MT-4.

Zmiana wtyczek zasilania na XT60 - po wielu testach uważam je za świetną alternatywę dla konektorów traxxasa.


 

E-REVO 2012 rok

Podwozie na szybko złożone ponownie - praktycznie zmiany kosmetyczne....

Docisk tarczy sprzęgła za pomocą łożyska oporowego regulowanego poprzez 2 podkładki sprężyste Belleville. Tarcza sprzęgła firmy RRP wymagała również przerobienia.

 

 

ROK 2013 - 2016

Pod koniec 2012 roku uszkodzeniu uległa tylna obudowa dyferencjału Rc-Monster, która nie produkuje już części tuningowych do modeli E-REVO od kilku lat. Zamontowałem dyferencjał kompletny z modelu Losi LST2, który wymagał wielu przeróbek samej obudowy dyferencjału jak i bulkheada ale najważniejsze jest to że pasuje i jest dużo wytrzymalszy niż seryjny traxxasa.

    

 

Z tylnego dyferencjału Rc-Monster została mi aluminiowa obudowa firmy Innovative więc przełożyłem ją do centralnego dyferencjału mojej produkcji KLIK.



 

Tak prezentuje się moje E-Revo na lata 2013 wzwyż :). Ranty na felgach wykonane przy pomocy tokarki.




 

Testuje gniazda firmy Rcproplus. Serwomechanizm skrętu jest zasilany przez zewnętrzny UBEC dający 7,4V by wykorzystać pełne osiągi serwa skrętu SAVOX SB-2274SG na wyższym napięciu.



 

Doszedł też czujnik magnetyczny, za którego pomocą jest dokonywany pomiar prędkości lub obrotów silnika wyświetlane na ekranie nadajnika za pomocą telemetrii.

 

Byłem zmuszony zmienić przednie zwrotnice aluminiowe firmy RD-Racing. Po 2 latach użytkowania rozpadły się.... Zamontowałem najmocniejsze na rynku zwrotnice firmy TEKNO z ogromnymi łożyskami - niestety firma TEKNO już ich nie produkuje :(



 

ROK 2016

W modelu postanowiłem dokonać radykalnych zmian obniżenia środka ciężkości oraz możliwości zastosowania pojedynczego pakietu LiPo 4s, który wykorzystuje również w dwóch moich pozostałych modelach jakimi są Agama buggy oraz Mugen truggy. Projekt jest cały czas rozwijany, waga podwozia spadła z 5200g do 4800g co diametralnie poprawiło prowadzenie modelu.



 
 

Obecnie model czeka na syna aż podrośnie :)

 

Do góry

Copyright © 2004 - 2018 prorevo.pl All rights reserved.